خانه » متغیرها در جاوا
متغیرها در جاوا
متغیرها در جاوا
آموزش جاوا

متغیرها در جاوا

خب اولین بحثی که توی هر زبان برنامه‌نویسی مطرح میشه متغیرها هستند. خب اول از همه یه تعریف ویکی‌پدیایی از متغیر:

در برنامه‌نویسی رایانه، یک متغیر (به انگلیسی: Variable) یک مکان در حافظه (آدرس حافظه) است که دارای یک نام نمادین با عنوان شناسه (به انگلیسی: Identifier) می‌باشد و می‌تواند حاوی اطلاعات یا یک مقدار معلوم یا مجهول که به آن ارزش (به انگلیسی: Value)گفته می‌شود باشد. به زبان دیگر، متغیر در برنامه‌نویسی به فضایی که برای ذخیره داده‌ها کنار گذاشته شده‌است می‌گویند.

کلا متغیر یعنی ما میایم به یه خونه از رم سیستم اسم می‌دیم و یه سری چیزا رو میریزیم توش که ذخیره کنه تا بتونیم روش عملیاتی رو انجام بدیم.

خب حالا برگردیم سر جاوای خودمون. برنامه HelloWorld که توی پست قبلی نوشتیم رو باز کنید.

اولین و ساده ترین متغیری که میخوایم بررسیش کنیم Int یا همون Integer هستش. این نوع متغیرها عدد هستند بدون اعشار.

خب زیر کد

این کد را وارد کنید:

خب این کد یعنی ما یه متغیر به اسم MyfirstNumber از نوع int ساختیم و مقدار ۱۳ رو ریختیم توش.

حالا میایم زیر این کد این دستور رو میزنیم:

کل کد به این صورت میشه:

و بعد اون رو اجرا می‌کنیم:

خب ما می‌تونیم عملیات ریاضی هم انجام بدیم:

این کد رو:

با این تغییر بدید:

و وقتی اجراش می‌کنید می‌بینید که مقدار ۲۳ چاپ شدش.

خب حالا تیکه کدمون رو بیایم اینجوری تغییر بدیم:

و اجراش کنیم:

متغیر نوع byte

خب ما خیلی وقت‌ها به متغیر کوچک‌تری نسبت به int نیاز داریم. یه نوع متغیر داریم به اسم byte . این نوع متغیر مقادیر بین -۱۲۸ تا ۱۲۷ رو می‌تونه توی خودش نگه داره.

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش:

متغیر نوع short

خب یه مدل دیگه متغیر داریم بهش می‌گن short. این متغیر از int کوچک‌تر و از byte بزرگتر هستش. این نوع متغیر مقادیر بین -۳۲۷۶۸ تا ۳۲۷۶۷ رو می‌تونه توی خودش نگه داره.

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش:

متغیر نوع long

خب یه مدل دیگه متغیر داریم بهش می‌گن long. این متغیر از دوبرابر int هستش. نکته مهم توی تعریفش این هستش که وقتی این نوع متغیر رو مقدار دهی می‌کنیم باید یک L جلوی مقدار بزاریم.

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش

تبدیل نوع متغیر‌ها

خب وقتی ما روی بعضی از  این متغیرهای بالا عملیات انجام می‌دیم، خروجی که می‌ده به ما int هستش. کد زیر رو ببینید:

این کد ارور میده و میگه که خروجی a/2 نتیجش، int هستش.

برای همچین موقع‌هایی ما میایم خروجی رو تبدیل می‌کنیم:

و به جاوا میفهمونیم که ما خروجی byte میخوایم.

متغیر نوع  float و double

خب ما برای استفاده از اعداد اعشاری از این مدل متغیر استفاده می‌کنیم. فرق این دو در دقت اعشار و بزرگی عدد هستش‌ (double بزرگتره) فقط یادمون باشه وقتی عددی رو درونشون می‌ریزیم، جلوی اعداد float یک f و جلوی اعداد double یک d باید بزاریم ( برای double ضروری نیست)

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش:

بیشتر سعی میشه از double استفاده بشه تا float. به ۳ دلیل:

  • double توی سیستم‌های جدید سریعتر پردازش میشه
  • اکثر تابع‌های پیش‌فرض جاوا مثل sin و cos مقداری که برمی‌گردونن double هستش.
  • اعشار بیشتری داره و دقت محاسبات رو بالاتر می‌بره

متغیر نوع char

این نوع متغیر برای ذخیره‌ی یک کاراکتر استفاده می‌شود. فقط و فقط یک کاراکتر را نگه میداره.

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش:

همچنین می‌تونید توی char یک یونیکد رو نمایش بدید:

متغیر نوع boolean

این نوع متغیر فقط ۲ مقدار true و false رو می‌گیره.

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش:

متغیر نوع  String

خب تا اینجا با انواع متغیر‌های اولیه جاوا آشنا شدیم. یه مدل دیگه متغیر داریم به اسم String. از اون برای ذخیره چندین کاراکتر کنار هم استفاده میشه.

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش:

الحاق String ها

خب آخرین چیزی که می‌خوام توی این پست بگم اینه که چجوری ۲ تا رشته رو به هم دیگه پیوند بزنید.

خروجی این کد به صورت زیر هستش:

Print Friendly, PDF & Email

ارسال نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید